Miloš Janoušek
(
16. júla 1952 -
12. februára 2023)
1973 Počas štúdií v Prahe účinkoval v
Divadle na Nerudovce v inscenácii textov
F. Villona Hra bez závěti a
Hansa Sachsa Vyřezávání bláznů.
1974 V Bratislave zakladá
Divadlo Filoxéra a účinkuje v kabarete Padal dolu svahom pán. Domácou scénou Filoxéry je Divadlo u Rolanda.
1975 Zoznamuje sa
Dušanom Valúchom a po odchode z Filoxéry začínajú spolu vystupovať ako pesničkársky tandem.
1976 Vystúpil na legendárnom
1. Koncerte mladosti v Pezinku
1977 Začiatok spolupráce s rolandovskými divadlami Pegasník a Faust/Modré divadlo, pre ktoré skladá pesničky a scénickú hudbu (
A. Ferko: Ide dravec tvrdo na vec;
V. Šuplata: Ad absurdum, Tajomný šepot).
1979 Spolu s ďalšími bratislavskými pesničkármi zakladá združenie
Slnovrat, ktoré pôsobí v Divadle u Rolanda až do svojho zániku.
1982 Účinkuje v skupine
Zátvorka (Z. Homolová, T. Koričanská, J. Kinček, M. Janoušek) a nahrá s ňou 7 piesní pre Slovenskú televíziu.
1984 S
Viki Janouškovou napísali prvý slovenský folkrockový muzikál
Býval v horách jeden mlynár... Incenáciu uviedli v r. 1985 študenti bratislavskej VŠMU. Muzikál bol voľne postavený na pôdoryse známej ľudovej balady.
Po odchode zo skupiny Zátvorka so
Zuzanou Homolovou a
Ivanom Hoffmanom zakladajú novú skupinu, lakonicky nazvanú menami členov. Výsledok relatívne krátkej existencie je 5 skladieb v archíve Slovenského rozhlasu.
Začína skladať hudbu pre
profesionálne divadlá v Martine a Komárne, do roku 1990 je to spolu 5 inscenácií.
1985 Pripája sa k Dušanovi Valúchovi a Karolovi Svozilovi, ktorí v r. 1982 v rámci Slnovratu vytvorili skupinu
Jednofázové kvasenie a jeho príchodom sa „Jednofázovka“ stabilizuje ako trio.
1986 až
1987 Spolupráca skupiny Jednofázové kvasenie na projektoch
Hugolín Gavlovič: Valaská škola mravov stodola a
Daniel Speer: Uhorský Simplicissimus.
1987 až 1988 Scenáre pre Slovenský rozhlas Muž 200 000 Voltov (Gilbert Bécaud), Nomád s gitarou (Woody Guthrie), Hamlet s gitarou (Vladimír Vysocký), Muž, ktorá napísal Rapsódiu v modrom, Obrázky pre rôznych maliarov - Obrázky z výstavy.
1990 Po zrušení televíznej relácie Lastovička, pre ktorú písal scenáre, spolu s redaktorkou Hanou Daubnerovou a režisérom Milošom Volným postavia koncepciu novej mládežníckej relácie s názvom
Zóna D. Stálou súčasťou Zóny D sú aj "klipy" folkových interpretov.
V tom istom roku vychádza sampler
Folkový kolotoč, kde má dve vlastné piesne a podieľa sa aj na ďalších skladbách, a prvý album skupiny Jednofázové kvasenie.
Pre
Divadlo SNP Martin skladá hudbu k inscenácii
Obchodník s dažďom, ktorú nahráva jeho spoluhráč z Jednofázového kvasenia, klarinetista Karol Svozil.
Skladá hudbu k rozprávkovým inscenáciám
V. Šuplatu: Modrý Jonathán (Slovenská televízia) a
Rozprávka rozprávok (Slovenský rozhlas). So skupinou Jednofázové kvasenie vydáva vo vydavateľstve OPUS
prvé LP skupiny
1991 V
RMC Rádio pripravuje a moderuje (každý druhý týždeň, striedavo s Zuzanou Homolovou) reláciu
Pesničky do tmy - hodinové nočné stretnutie nielen s folkom, ale aj šansónom, rockom, a divadelnou piesňou.
Začína sa rozbiehať projekt Slovenskej televízie
Pesničkári slovenskí, v rámci ktorého Janoušek pôsobí (spolu s Hanou Daubnerovou) ako hudobný dramaturg a zároveň aj ako autor viacerých scenárov (Jednofázové kvasenie, O.P.T., Soňa Horňáková, Martin Mašek, Zuzana Homolová a i.).
Je dopisovateľom českého časopisu
Folk & Country, pre ktorý píše rubriku Ze Slovenska.
1993 Po dvojročnej spolupráci na hudobných profiloch
Sólo pre... začína spolu s redaktorkou Zuzanou Jurišovou pripravovať mesačník
Folkový klub (1993-2004).
Je to úspešný rok aj po stránke literárnej, pretože po dvoch divadelných inscenáciách (
Vojto v Trnave a
Lola Blau v Martine), pre ktoré napísal piesňové texty, mu vychádza kniha poviedok
Nevoskové panoptikum. Panoptikum získalo
Cenu Združenia vydavateľov a knikupcov Slovenska za debut.
1994 S Jednofázovým kvasením vydáva ďalší album,
Ein Stein Blues.
1995 Začína spolupracovať s vydavateľstvom Meritum, pre ktoré redaktorsky pripraví viacero kníh z tvorby pesničkárov združenia Slnovrat a Punto a rybacé hlavy.
V Slovenských pohľadoch (8-9/1995) vychádza štúdia
Násilie, humor a tendencia k mysticizmu v súčasnej slovenskej literatúre, v ktorej britský bohemista a slavista
Robert B. Pynsent píše: „Janouškovo zobrazenie života v Československej ľudovej armáde je zábavnejšie ako Škvoreckého v Tankovom prapore alebo Švandrlíkovo v próze Černí baroni.“
1996 V Bratislave vzniká
Divadlo a.ha, kde pôsobí nielen ako hudobný dramaturg, pesničkár a scenárista, ale aj ako autor grafického konceptu divadla a jeho bulletinov.
V nakladateľstve Tália-press mu vychádza kniha
Divadlo u Rolanda alebo Roland Retro, venovaná legendárnemu Divadlu u Rolanda, za ktorú dostáva
Cenu Literárneho fondu.
V tom istom roku mu vydavateľstvo Meritum vydáva knihu
Životopis z nevydanej knihy.
1997 V Divadle a.ha. má premiéru prvá pôvodných rozprávok M. Janouška pre túto scénu,
Úplne popletená rozprávka. Súčasťou tejto, ale aj všetkých ďalších Janouškových inscenácií sú pôvodné pesničky.
1998 Spolu s režisérom Róbertom Horňákom píše pre Divadlo a.ha. rozprávku
Barónky v prášku.
Stála spolupráca v relácii A. Reinera
Diagnózy (Slovenský rozhlas), pre ktorú zložil a so skupinou Jednofázové kvasenie nahral aj zvučku.
1999 V Starom divadle Nitra má premiéru spoločná divadelná hra Miloša Janouška a Viliama Klimáčka
Žltý autobus, v Divadle a.ha. zas pôvodná rozprávka
Paťa a (asi) sedem trpaslíkov.
Osvedčený tandem Dabnerová-Volný-Janoušek rozbieha ďalší z pesničkárskych projektov – tentoraz to je spoločný koncertný projekt Divadla a.ha a Slovenskej televízie
Urobme si ticho...2000 S Dušanom Valúchom a redaktorkou Vierou Benedikovou začína pre
Slovenský rozhlas pripravovať reláciu
Trojkolka (2000-2004), pre ktorú zložil a nahral aj zvučku.
Vo vydavateľstve DILEMA vydáva knihu
Vianoce v Beatleheme.
2001 Zakladá internetovú stránku venovanú folku,
Folknet.sk a zároveň sa stáva redaktorom prvého slovenského časopisu v oblasti folku, country a trampskej hudby,
CFT.
Premiéra ďalšej rozprávky v Divadle a.ha. od názvom
Duchovplná rozprávka.
2002 Janouškovu hru na motívy rozprávky Lewisa Carolla
Alica v zázračnej krajine uvádza
Činohra SND – Divadlo P. O. Hviezdoslava.
Divadlo a.ha vydáva
knihu scenárov rozprávok Miloša Janouška, súčasťou je aj CD s 18 piesňami z inscenácií.
2004 M. Janoušek spolupracuje na vytvorení
interaktívneho CD-ROMu Na známosť sa dáva... Cédečko s históriou Bratislavy obsahuje pesničky, ktoré M. Janoušek napísal s Ivanom Čermákom a nahrávala ich (okrem iných) aj skupina Sklo.
Pod názvom
Puna priča duhova ili ne dotiči se trola uviedlo
Slovenské vojvodinské divadlo v Srbsku inscenáciu Duchovplnej rozprávky.
Slovenský rozhlas odvysielal dve dramatizované poviedky pod spoločným názvom
Muž, ktorý miloval tornáda.
2005 Slovenský rozhlas premiéroval cyklus
Afrických rozprávok, ktoré napísali M. Janoušek a Viki Janoušková.
Ďalším realizovaným scenárom v r. 2005 bola minihra
Sukničkár.
2006 V Hudobnom centre vychádza kniha
Miloš Janoušek, Hana Daubnerová a kolektív: Folk na Slovensku; prvá slovenská monografia, mapujúca fenomén folku a históriu slovenskej folkovej scény. Súčasťou je CD archívnych nahrávok z televízneho cyklu Pesničkári slovenskí.
V Báčskom Petrovci
Slovenské vojvodinské divadlo uvádza premiéru hry
Paťa a piráti.
2007 Vychádza kniha
M. Ferko: Dejiny slovenskej fantastiky, v ktorej sa autor venuje sci-fi a fantasy tvorbe M. Janouška.
Divadelný súbor Atď pri ZUŠ v Žiar nad Hronom pripravilo podľa knihy Vianoce v Beatleheme scénické pásmo
Topil sa kôň.
Pod názvom
Gusari premiéruje
Knjaževsko-srpski teatar v Kragujevaci (Srbsko) ďalšiu divadelnú verziu rozprávky Paťa a piráti.
2009 Divadelný súbor
Napočkanie (Tlmače) zaradil do svojho repertoára úpravu rozprávky
Alica v krajine zázrakov.
2010 Detské kočovné divadlo Drak z Prešova uviedlo premiéru hry
Popletená rozprávka.
Slovenský rozhlas uviedol pod názvom
Nikdy nepršalo tak, aby to bolo vážne zdramatizovanú prózu dvoch Janouškových poviedok.
Slovenská televízia odvysielala ako jeden diel cyklu
Pesničkári po rokoch recitál M. Janouška a skupiny Jednofázové kvasenie.
Výsledkom znovuobnovenej spolupráce s Paťou Jarjabkovou Garajovou je projekt vianočného predstavenia s Domovom sociálnej starostlivosti PRIMA
Paťa a pastieri.2011 Slovenské vojvodinské divadlo v
Báčskom Petrovci (Srbsko) po tretíkrát siahlo do repertoáru rozprávkových hier M. Janouška. Voľba tentoraz padla na
Alicu v zázračnej krajine (podľa Lewisa Carolla) a uviedli ju uviedli v kombinovanej herecko-bábkarskej verzii.
Na renomovanej českej značke
Indies Happy Trails vychádza dvojCD Jednofázového kvasenia
Bezfázový stav.
V októbri divadlo
Ticho a spol. realizovalo pod názvom
Stopy snov v poradí už druhý projekt s Domovom sociálnej starostlivosti PRIMA. S menom.M. Janoušek sa spája spoluautorstvo scenára a pesnička Krídla.
O mesiac neskôr pod názvom
Izrafel alebo Cúvanie do pamäti odpremiérovalo
Ticho a spol. ďalšiu inscenáciu. V podaní Judity Hansman, Dana Heribana, Paľa Plevčíka a Michala Jánosa zaznela poézia básnikov troch generácii, Jána Ondruša, Miloša Janoučka a Ivana Koleniča.
Český publicista
Pavel Klusák zaradil album Jednofázového kvasenia
Bezfázový stav medzi
Albumy roku 2011.
2012 Album Jednofázového kvasenia Bezfázový stav bol nominovaný na cenu
Radio Head Award 2011.
V marci vychádza CD združenia Slnovrat
Triquetra; disk obsahuje 3 skladby M. Janouška, z toho jedna, titulná, je gitarová inštrumentálka; na ďalších piesňach spolupracoval ako gitarista a producent.
Jednofázové kvasenie oslávilo 30. výročie svojej existencie nielen koncertom, ale aj vydaním CD
Druhý pes, tretia fáza.
Publikované aj nepublikované poviedky M. Janouška sa stali podkladom pre vznik inscenácie
Déja vu. V réžii Róberta Horňáka a v podaní Jany Lieskovskej a Pavla Plevčíka inscenáciu uviedlo divadlo
Ticho a spol.Pre inscenáciu zoskupenia
Stopy snov: Pustý ostrov...?, ktoré tvoria profesionálni divadelníci a klienti Domova sociálnych služieb PRIMA s mentálnym hendykepom zložil M. Janoušek ústrednú pieseň Hľadanie...
2013 Pre novú inscenáciu divadla
Ticho a spol. Všade tá rieka... (scenár: Viki Janoušková, réžia: Viera Dubačová), zhudobnil M. Janoušek dve básne Leopolda Laholu.
Aj ďalšia inscenácia bola v znamení hudby M. Janouška. Tentoraz to bola scénická hudba v podobe štyroch pôvodných gitarových inštrumentálnych skladieb pre inscenáciu
Akože môžem... divadelného zoskupenia
Stopy snov.
Album
Jednofázového kvasenia Bezfázový stav bol nominovaný na cenu
Radio_Head_Award 2011Základná umelecká škola v Spišskej Novej Vsi pripravila rozprávku
Alica v zázračnej krajine.
2014 V divadle
Ticho a spol. mala premiéru nová inscenácia, post-apokalyptická vízia
Zaplavenie Miloša Janouška a Viki Janouškovej (réžia: Robert Horňák). V hlavných úlohách sa objavili Jana Lieskovská, Pavol Plevčík, Ivan Martinka a Michal Jánoš.
2015 Vychádza kniha sci-fi, fantasy a hororových poviedok
M. Janouška: Testament (vyd. Artis Omnis). Kniha sa v rámci koncertu Jednofázového kvasenia krstila „kondenzovaným časom“ a úlohu krstných rodičov prevzali herci Jana Lieskovská a Pavol Plevčík. Jedna z poviedok, Dlhá, horúca obedňajšia siesta bola nominovaná na
Cenu Akademie science fiction, fantasy a hororu (ČR)2016 Divadlo TICHO a spol. premieruje novú inscenáciu
V. Janouškovej Zdanlivo slepá ulička so scénickou hudbou Miloša Janouška
Vychádza CD
Jednofázové kvasenie: Rybí menuet (Indies Happy Trails)
Divadlo Malá scéna STU uviedlo hru
Stefana Caneva: Pana Jana a Čajka, ku ktorej zložil hudbu Miloš Janoušek na texty Ľubomíra Feldeka
2017 Album skupiny
Jednofázové kvasenie: Rybí menuet je nominovaný na cenu
Radio_Head_Award v kategórii World Music/Folk
Na koncerte Jednofázového kvasenie sa opäť krstilo, tentoraz to bol sólový album inštrumentálnej hudby
Miloša Janouška: Mapy labyrintuMiloš Janoušek je človek mnohých aktivít, pesničkár, spisovateľ, scenárista, hudobný a literárny publicista... Po inštrumentálnej stránke patrí k najlepším fingerpickingovým gitaristom na Slovensku a v jeho repertoári majú zákonite svoje miesto popri spievaných aj inštrumentálne skladby. V hudobnej zložke Janouškovej tvorby sa preplieta množstvo hudobných vplyvov – od renesančnej hudby cez ľudovku, country, blues až po rock – všetko hudba, ktorú zažil a vyskúšal, či už ako hudobník alebo skladateľ. Veľmi dôležitá pre slovenský folk je jeho publicisticko-popularizátorská činnosť – vďaka dlhoročným skúsenostiam a aktívnemu muzikantskému pôsobeniu spolu so znalostným zázemím a prehľadom v oblasti domácej i zahraničnej hudby je vnímaný ako odborník a predstaviteľ kvalitnej hudobnej publicistiky, dávajúci priestor v rovnakej miere veteránom, ako aj najmladšej folkovej generácii.(Folk na Slovensku, 2006)